Nu de financiële wereld is gekanteld door de economische crisis, zijn mensen klaar voor de life planner. Dat concludeerde Leontine van Roosmalen, voorzitter van Vereniging Life Planners Nederland (VLPN), tijdens de life planning proeverij in Zeist. “Walt Disney zei het al: if you can dream it, you can do it. Het is nu aan de life planners en financieel life planners om hun klanten te helpen met het realiseren van hun dromen en een volwassen financiële status te bereiken”, aldus Van Roosmalen.
Hoewel er binnen de sector steeds vaker wordt gesproken over life planning, wist de proeverij niet veel adviseurs aan te trekken. Momenteel zijn er ook nog maar 30 life planners aangesloten bij de vereniging. Volgens Van Roosmalen komt dit vooral omdat de VLPN de afgelopen jaren de nadruk vooral heeft gelegd op het bevorderen van de naamsbekendheid en het bewaken van het imago van lifeplanning. “We hebben de tijd genomen om de basis voor de lifeplanning te leggen. Maar ik weet het zeker: de life planner is de financiële planner van de toekomst. De consument is er klaar voor en het is tijd dat we er als sector op in gaan spelen”, zegt Van Roosmalen.
Vertrouwensband
Spreker Kitty van Gemert, docent lifeplanning bij Offermans & van Gemert, denkt ook dat de klant behoefte heeft aan vertrouwensband met zijn of haar adviseur. “De financiële crisis heeft er bij veel mensen flink ingehakt. Niet alleen bij de consument maar ook bij de financiële sector en de adviseurs. Life planners kunnen het vertrouwen van de consument herwinnen omdat de nadruk niet komt te liggen op het zo veel en snel mogelijk verdienen van geld maar bij het bereiken van hun dromen”, zegt Van Gemert. Ook spreker Symon Jagersma, vertrouwensregisseur en eigenaar van CareWhy Persoonlijke Innovatie, denkt ook dat de consument behoefte heeft aan een innigere band met zijn adviseur. “Ik durf wel te zeggen dat life planners een missionaire taak hebben mensen te helpen bij het realiseren van hun diepste wensen en het bereiken van financiële volwassenheid”, aldus Jagersma.
Veel methodes
Life planners fungeren dus niet alleen als financieel adviseurs, maar moeten de klant goed leren kennen, aldus Jagersma. Zo kunnen life planners gebruik maken van diverse methodes om te ontdekken hoe hun klant in het leven staat. De vele methodes en grote hoeveelheid literatuur is voor de VLPN reden om opleidingen beschikbaar te stellen voor hun leden. “Het is daarnaast ook erg belangrijk dat onze adviseurs ervaren hoe het is om geholpen te worden door een life planner. Alleen wanneer een life planner zelf met passie zijn dromen naleeft kan hij het pas echt overbrengen aan de klant”, stelt Van Roosmalen.
Praktijkervaring
Ook life planner Cees Bol, van Bol-Advies, vindt het belangrijk dat adviseurs ook op zoek gaan naar hun eigen geluk. “Ik was jaren financieel adviseur en het ging alleen maar om geld. Een aantal jaar geleden hakte ik de knoop door en ben meer aandacht gaan geven aan zaken waar ik gelukkig van word. Ik realiseerde me opeens dat als je de mensen vooropstelt, de financiële zaken vanzelf volgen”, zegt Bol. “Durf de klant eerst te vragen naar zijn dromen. Het financiële plaatje volgt vanzelf. We leven immers niet om te werken, maar werken om te leven”, zegt Van Roosmalen.